22
Jun
08

LAPORAN – FORUM " HARAPAN MALAYSIA" DI IPOH

Tun Dr. Mahathir begitu bersemangat ketika menyampaikan ucapannya
Perjalanan pagi semalam, sungguh menarik. Saya dan sahabat saya Mr. Styloo awal-awal pagi lagi telah bertolak ke Ipoh, Perak untuk mendengar dan memberi sokongan padu kepada Tun Dr Mahathir Mohamad yang akan berucap di “Forum Harapan Malaysia” – Ipoh.

Majlis berlangsung di Dewan Bulan Sabit Merah, Ipoh iaitu berhampiran dengan Stadium Perak. Jadual acara majlis seperti yang diberitahu bermula pada pukul 10.00 Pagi. Pada awalnya kami merancang untuk ke Ipoh ini pada pukul 8.00 pagi tapi biasalah kita mampu merancang tapi tuhan yang menentukan. Akhirnya perjalanan kami bermula pada pukul 9.00 pagi, ianya agak lewat sedikit. Jangkaan kami perjalanan kami ke Ipoh akan mengambil masa selama 2 jam seperti biasa yang pernah saya lakukan. Apa lagi tekan habis pedal minyak sampai tak ingat had laju dah. Biasa ler “keter power”. Akhirnya kami sampai juga ke tempat yang kami ingin tuju pada pukul 10.30 pagi. Kami lihat banyak deretan kereta berhampiran dewan itu. Agak jauh juga kami parking kereta power ni. Jauh jugalah berjalan hingga sampai ke pintu dewan.

Terdapat juga ramai anggota polis yang mengawal lalu lintas di situ, Alhamdulillah ia nampak terkawal. Diluar dewan terdapat khemah-khemah serta skrin-skrin televisyen disediakan di luar dewan bagi mereka yang tidak dapat duduk di dalam dewan kerana penuh sesak dengan manusia di dalamnya. Yang berdiri pun ramai. Ramai juga orang Perak datang , tidak kira tua, muda, kanak-kanak, melayu, cina, india, sikh, dll. Dalam hati saya berasa sungguh bangga bercampur gembira melihat kehadiran mereka di sini semata-mata untuk mendengar sendiri ucapan dan amanat dari YAB Tun Dr Mahathir sendiri. Walaupun diberitahu terdapat beberapa halangan besar untuk menjayakan majlis ini. Lebih membanggakan saya dan juga rakan-rakan lain (yang datang dari luar negeri perak) keberanian penganjur menganjurkan majlis ini untuk memberi penjelasan lanjut dan penerangan kepada rakyat tentang situasi politik tanahair tercinta ini serta kesanggupan mereka “melawan arus” untuk menyusun langkah seterusnya. “Tahniah dan Syabas” kepada mereka yang terlibat menjayakan majlis ini.

Saya difahamkan Forum “Harapan Malaysia” yang dianjurkan oleh Cawangan UMNO Tasik Tanjung Belanja, Bahagian Parit, Ipoh, Perak yang diketuai oleh ketua cawangannya sendiri iaitu saudara Zaini Ismail. Majlis itu juga turut dihadiri oleh ADUN Sungai Rapat, Puan Hamidah Osman. Selain itu Tun Dr Siti Hasmah kelihatan juga ‘Otai UMNO’ yang lain seperti Tan Sri Sanusi Junid & isteri, Dato’ Paduka Ibrahim Ali dan rakan-rakan, Dato’ Kamal Amir, Dato’ Haji Yahya Shafie & isteri dan juga beberapa pemimpin UMNO peringkat bahagian negeri perak dan juga ramai lagi yang saya tidak dapat sebutkan di sini. (maaf kerana saya masih baru dalam bidang penulisan blog dan banyak lagi yang perlu dibaiki…)

Sungguh terharu dan rasa bangga saya kerana dapat melihat dan menyaksikan keberanian dan semangat juang yang tinggi yang ada pada meraka. Saya berkata demikian kerana dapat mendengarnya sendiri bagaimana mereka meluahkan perasaan kecewa, marah dan ketidakpuasan hati masing-masing terhadap kelemahan, kerakusan dan kelembikan pimpinan tertinggi kerajaan kita sekarang ini dan ketakutan untuk bersuara oleh pemimpin2 lain di bawah kepimpinan Pak lah ataupun “Parti Paklah & Keluarga” (bukan lagi parti Umno seperti yang disebut oleh Tun Dr Mahathir dlm ucapannya pagi itu).

Acara dimulakankan dengan bacaan doa, lagu Negaraku dan juga lagu rasmi UMNO. Ini biasalah “Standard of Procedure (SOP)” untuk setiap majlis UMNO. Tapi sampainya kami di dalam dewan tersebut acara mendeklamasikan sajak oleh seseorang yang saya panggil “kakak” (nama tak ingat..akan cuba update disini) mendendangkan dengan penuh semangat dan beremosi hingga saya tengok segelintirnya meleleh-leleh airmata mereka pagi tu termasuklah “kakak ni” (InsyaAllah saya akan mendapatkan nama sebenar dan sajak tersebut untuk tatapan pengunjung di blog saya ini. Yang lain tu nampak khusyuk dan sebak jugaklah. Mengikut kata hos pada majlis tu (saya panggil “kakak” jugak lah!) sajak itu adalah hasil nukilan beliau dan seterusnya menghadiahkan kepada Negarawan Ulung kita iaitu Tun Dr Mahathir Mohamad. Bab kakak baca sajak habis.- Diharap kepada “kakak” ni semoga dapat mendidik dan menyedarkan anak bangsa kita supaya cinta kepada agama, bangsa dan tanahair yang tercinta ini memandang tanggungjawab beliau sebagai seorang pendidik (Tidak ingat di Universiti mana..nanti saya update disini)

Kemudian diikuti ucapan dari wakil penganjur majlis tersebut iaitu saudara Zaini Ismail. Nampak begitu bersemangat serta kelantangannya menyuarakan rasa yang terbuku dihati dan menyedarinya jika dia tidak memulakan langkah ini, maka kerisauannuya melihat parti keramat UMNO ini akan berkubur akibat kelemahan pemimpin tertinggi dan kemungkinan terlepas ke pihak lawan – Barisan Rakyat, pimpinan saudara Anuar Ibrahim – yang akhir-akhir ini begitu kuat membuat propaganda akan menjatuhkan serta merampas kuasa dari “Kerajaan Paklah & Co” ini. seterusnya menjadi Perdana Menteri Malaysia ke-6 dan seterusnya cadangan bakal TPM pula sudah disebut iaitu bakal bekas Presiden SAPP Dato Yong Teck Lee oleh “si lahabau” ni ( Baca Sini ! ) .

Terus terang saya katakan bagi saya, saya tidak terkejut langsung dengan kenyataan “si lahabau” ni. Yang tersiratnya di sini bagi saya, dia membuat kenyataan ini bagi pihak saudara Anuar Ibrahim kah? ataupun pihak lain kah? Miliki kuasa dalam menentukan kedudukan tertinggi kerajaan Anuar Ibrahim kelak kah?. Adakah dia juga ingin menguji kita dengan sintemen perkauman?. Tidakkah nanti orang melayu (baik pihak kerajaan ataupun pembangkang, janji melayu dan agamanya islam) akan mempertikaikan kedudukan jawatan TPM adalah dilantik dari kalangan bangsa lain selain orang melayu!. Dimana saya sangat percaya dan yakin bahawa 2 kerusi peringkat tertinggi ini seharusnya dikekalkan kepada bangsa melayu/Islam yang lain hingga dunia kiamat nanti. Waallahuallam.. Tapi “si lahabau” ni dah banyak buat hal. Sampai bila? Tunggu sahaja “kebenarannya” nanti. Thats All ! Enough is Enough!

Pada pendapat saya, syarat ini bukan bermakna pihak kerajaan akan mengabaikan kedudukan dan hak-hak kaum lain di malaysia ini. Mereka juga perlu diberi pemerhatian kerajaan dan mencari penyelesaian bersama dalam menyelesaikan isu-isu kaum lain di Malaysia ini. Penerimaan majority kaum di Malaysia ini telah terbukti melalui proses pilihanraya sebelum ini yang mana kerajaan mendapat mandat penuh melebihi 2/3 majoriti undi daripada rakyat Malaysia amnya yang berbilang bangsa dan agama di negara ini. Masalah perkauman ini sebenarnya adalah isu lapok . Rakyat diperbesarkan dengan isu ini supaya rakyat terpengaruh dan membuat rakyat bertelingkah sesama sendiri.. Apapepun sejarah sudah mencatatkan tentang kejadian dan ‘pengalaman’ rakyat mengenainya. (saya akan ulasnya di posting akan datang – bertajuk “Isu Perkauman Isu lapok” – Insyaallah jika diizinkan. Untuk makluman anda juga diakhir ucapan, beliau telah “mengisytiharkan” dirinya untuk bertanding kerusi Naib Ketua Pemuda Umno Malaysia (jika saya salah dengar sila betulkan) pada pemilihan Disember ini.

Kemudian acara kemuncaknya ialah ucapan dari YAB Tun Dr. Mahathir Mohamad. Mengenai ucapan YAB Tun Dr Mahathir secara terperinci dan tepat di dalam majlis ini, anda boleh mengikutinya di laman blog Biggum Dogmannsteinberg ( Baca Sini ! )

Saya merasakan rakyat negeri Perak yang hadir telah mendapat “mesej” serta penerangan yang jelas berkaitan isu semasa politik mutakhir ini dan Harapan Malaysia seterusnya daripada YAB Tun Dr. Mahathir. Apabila sesi soal jawab dimulakan, kelihatan beberapa orang sudah bersedia dengan soalan-soalan yang ingin ditujukan kepada YAB Tun dr Mahathir. Segala soalan daripada orang ramai telah di jawab. Antara isu-isu yang dijawab oleh YAB Tun Dr. mahathir ialah isu berkenaan :-

– SCOMI, MTrans dan RapidKL,
– NST sebagai Media UMNO dan peranannya,
– masalah kepimpinan cara Pak Lah menguruskan negara
– peranan ahli UMNO akar umbi dan pemimpin peringkat bahagian untuk memaksa PM meletakkan jawatan.
– siapa yang layak menjadi PM selepas paklah turun dari takhtanya
.

Mereka juga nampak puas hati dengan penerangan yang disampaikan oleh YAB Tun Dr Mahathir dan segala persoalan mereka kini terjawab. Seterusnya, masing-masing tidak ketinggalan mengambil kesempatan bersalam dan bergambar dengan YAB Tun Dr Mahathir dan YAB Tun Siti Hasmah sebagai tanda ingatan dan kenang-kenangan. Yang akan menjadi ingatan kepada mereka yang hadir pada pagi itu ialah soalan dan rayuan daripada Puan Hamidah Osman – ADUN Sungai Rapat ini ialah penjelasan beliau mengenai keberanian beliau hadir ke majlis tersebut serta kekalahan BN pada PRU12 yang lepas di kawasan beliau dan juga merayu kepada YAB Tun Dr. Mahathir agar kembali semula ke dalam UMNO. Sekali lagi mereka menitiskan air mata – terutamanya wanita.

Dalam pemerhatian saya juga tentang meningkatnya kesedaran rakyat terutamanya ahli Umno akar umbi di negeri Perak ini yang inginkan perubahan drastik di dalam kepimpinan UMNO yang ada sekarang ini. Di negeri Perak ini telah menyaksikan beberapa siri ceramah dan sesi penerangan dan perbincangan secara terbuka berkenaan dengan krisis kepimpinan dan masalah dalaman UMNO sendiri seperti di Teluk Intan sebelum ini dan seterusnya semalam di Ipoh yang dihadiri oleh YAB Tun Dr Mahathir, kemudiannya menyusul pula ceramah dan ucapan daripada Tengku Razaleigh Hamzah (Ku Li) pada sebelah petangnya di Casuarina Hotel, Ipoh dan disambung sebelah malamnya “makan malam Bersama Ku Li” pula – dan hari ini 22 Jun (Ahad) , satu acara juga dijadualkan berlangsung di Teluk Intan dimana ahli panelnya ialah Tan Sri Sanusi Junid dan Dato Ruhanie Ahmad. – mesti best dengar dari ‘Otai UMNO’ ini tapi malangnya saya tidak dapat mengikutinya kerana ada kerja lain yang perlu diselesaikan . Banner berkaitan majlis inipun saya nampak semasa dalam perjalanan pulang ke Kuala Lumpur terletak di persimpangan jalan ke Teluk Intan melalui jalan lama.

Kesimpulannya di sini kebangkitan rakyat telah bermula dari seluruh pelosok Negara dimana Ahli akar umbi mendesak agar kepimpinan yang ada pada hari ini meletakkan jawatan dengan kadar segera supaya “Pelan Merawat UMNO” dapat dilaksanakan dengar segera dan dibincangkan bersama-sama ahli akar umbi dan di peringkat bahagian.

Sekian laporan saya yang agak terperinci sikit dan gambaran yang jelas kepada pengunjung blog saya ini mengenai majlis yang berlangsung di Ipoh pagi semalam dan mungkin membuatkan orang yang membacanya agak bosan kerana terlalu panjang isinya. Tapi inilah kesimpulan dari pemerhatian saya di Ipoh, Perak. Ampun dan maaf saya pinta dari semua jika penulisan saya ini agak tersasar dan terdapat kesalahan di dalam laporan saya ini. Sekali lagi – “ Tahniah & Syabas” kepada oghang perak.

TAMAT

(Laporan ini disediakan oleh : AMN )


0 Responses to “LAPORAN – FORUM " HARAPAN MALAYSIA" DI IPOH”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: