11
Jul
08

Pak Lah Serah Kuasa tahun 2010 – Ikhlas Atau dot.dot.dot. ?

Kenapa 2010? Kenapa tidak tahun 2020 sahaja dalam hati aku ini. Semakin hari semakin ‘kalut lagi mengarut’ (tajuk lagu nyanyian Nadia AF6), apabila aku melihat telatah dan gelagat Pak Lah hari ini.Tidak tahu lah saya jika pendapat saya ini berbeza dengan pendapat anda yang membaca tulisan saya ini. Jika berbeza maafkan saya.

Bukankah beliau sendiri tahu tentang kehendak ahli akar umbi UMNO supaya ‘menyegerakan peralihan kuasa kepada DS Najib’. Ataupun membiarkan ahli akar umbi membuat penilaian di atas kemajuan dan prestasi beliau yang di tunjukkan selama ini dan membuat keputusan siapa yang mereka hendak pilih? Kalau beliau seorang ‘gentlement’, biarkan lah sahaja mereka ini hendak buat apa pun. Beliau mesti akur dengan kehendak akar umbi dan rakyat khususnya jika mereka rasa beliau tidak diperlukan lagi dan perlu digantikan dengan orang lain. Dan bukannya dengan bertindak untuk membuat ‘rancangan’ tertentu ataupun menentukannya sendiri dan membelakangi suara akar umbi UMNO ini.

Nampak seperti ada satu rancangan ‘BESAR’ selepas ini untuk mengekalkan jawatannya sebagai Presiden UMNO seterusnya jawatan Perdana Menteri yang di sandangnya ketika ini. Tahun 2010 yang dinyatakan ini bukan untuk tujuan menyegerakan peralihan kuasa tapi seperti hendak melambat-lambatkan waktu selagi ‘nawaitunya’ selama ini belum dimakbulkan. Apakah ‘nawaitunya’ itu. Saya pun tidak tahu. Hanya tuhan dan dia sahaja yang mengetahuinya. Baik nawaitunya itu baiklah bagi diri saya dan anda semua tapi tidak baik nawaitunya itu, biar tuhan saja yang menentukan dan membalasnya.

Mengapa pula di sekat orang-orang tertentu bercakap dan menegur berkenaan dirinya dan yang memeranjatkan saya pula beliau ini telah ‘menyerah’ diri untuk bertanding pula jawatan Presiden Umno pada bulan Disember nanti. Dan lagaknya hari ini seperti ingin mempertahankan kedudukan paling atas dan bukannya sebagai PM ataupun presiden UMNO. Paling atas maksud saya di sini ialah untuk mengekalkan ‘KUASA’ yang dimiliki sekarang ini. Bukan pasal UMNO ataupun ingin membela nasib rakyat yang ada kat Malaysia ini. Mungkin ada ‘nawaitu’ lain di sebalik ini semua. Percayakah anda jika saya katakan setelah kenyataan yang dibuat ini iaitu akan menyerahkan kuasa kepada DS Najib pada 2010, perancangannya selepas ini adalah untuk mengekalkan Kerusi Presiden UMNO dengan apa cara sekalipun dan seterusnya kekal memegang jawatan Perdana Menteri? Jik anda tidak percaya, kita tunggu apabila tiba masanya.

Walaupun dia tahu ahli akar umbi tentu tidak akan menyetujuinya. Sekarang kita lihat di dalam-dalam akhbar dan stesen TV hari ini semunya memaparkan dan menyatakan sokongan-sokongan yang padu kepada Pak Lah dan DS Najib. Walaupun ini juga belum di putuskan oleh akar umbi melalui mesyuarat cawangan mahupun bahagian. Macammana orang seperti Pak Lah dan Mat Taib ini tahu apa yang akan berlaku dan keputusan yang akan di buat selepas mesyuarat cawangan dan bahagian yang akan di mulakan tidak berapa lama lagi ini? Inilah sikap pemimpin kita hari ini yang selalu membuat kenyataan yang terlalu yakin ataupun bahasa Inggerisnya ‘Over Confident’. Jangan sampai pisang berbuah dua kali wahai pemimpin-pemimpin melayu ku. Bak kata pepatah, kerana mulut badan binasa. Binasa yang macammana? Teruskan membaca.

Mengapa beliau masih ‘dungu’ dan masih ‘tebal kulit mukanya’? Apakah yang beliau hendak tunjukkan kepada rakyat lagi sebenarnya. Apakah beliau rasa perlu untuk mengekalkan jawatannya kerana untuk memulihkan ekonomi negara yang saban hari semakin merundum ini?. Bukan di negara kita sahaja yang merundum. Malah negara-negara di dunia ini juga dalam keadaan yang sama. Apakah beliau ini di kira ‘bijak’ ataupun ‘genius’ untuk mengatasi segala masalah ini? Kenapa beliau perlu tunggu lagi sehingga 2010? Jika beliau ‘bijak’ dan ‘genius’ sekalipun adakah kita rasa bertuah dan ‘menghargai’ tentang apa yang beliau telah lakukan selama ini?

Sudahlah Pak Lah! Bagi saya dan juga masyarakat yang ada disekiling saya ini merasakan Pak Lah sepatutnya awal-awal lagi sudah menarik diri ataupun meletakkan jawatan secara ‘gentlement’ samaada sebagai Perdana Menteri dan juga Presiden UMNO. Awal-awal lagi itu saya maksudkan di sini, selepas kekalahan ‘teruk’ dan ‘mengaibkan’ kepada BN tempoh hari ini. Walaupun ‘berdegil’ untuk melepaskan jawatannya, tetapi atas dasar ‘tolak ansur’ dan ‘sayang’ kepada Pak Lah ini kerana beliau tergolong dari kalangan orang melayu dan juga islam. Saya rasa tindakkannya itu perlulah ‘dihormati’ dan ‘terpaksa’ mengikut prosedur biasa iaitu melalui pemilihan di dalam UMNO sendiri. Ini lagi baik dan terhormat. Saya yakin rakyat semua menyetujuinya dan membuat keputusan melaluinya.

Jika beliau sebagai Pengurus ataupun Jurulatih Real Madrid ataupun Liverpool sudah lama beliau di buang kerja dan ditamatkan perkhidmatannya. Dan tentunya juga akan mendapat cemuhan dari penyokong-penyokong setia pasukankan itu. Apa beliau fikir, beliau akan ‘mati’ selepas tidak memegang jawatan tersebut? Kalau inilah yang beliau fikir, saya rasa Pak Lah ini dah macam bukan orang islam lagi. Nampak zahir nya seperti orang Islam, tetapi di dalamnya, Allah sahaja yang tahu. Saya cuma berkata ‘macam’ sahaja ataupun ‘seperti’, sila fahami maksud saya ini. Saya tidak suka orang salah mentafsirkan kenyataan saya ini. Jika keimanan dalam nya kuat kerana Allah dan demi untuk rakyat, Alhamdulillah. Seperti yang dikata di dalam kitab, Allah janjikan syurga baginya.Tetapi jika sebaliknya anda sendiri tahu dimana tempatnya.

Tapi jika niat dan tujuannya lari dari matlamat dan perjuangan yang sebenar, aku cuma mintak tuhan tunjukkan ataupun pertontonkan ataupun bongkarkan segala perbuatan beliau yang buruk-buruk itu kepada rakyat dan di hukum semasa di dunia ini jika beliau berniat ‘tidak baik’ dan juga menzalimi rakyatnya. Dan biarlah tuhan yang menentukan amalannya di akhirat kelak. Kita sebagai manusia ‘berhak’ berdoa dan memohon petunjuk dariNya. Tiada apa yang perlu ditakutkan ataupun dirisaukan tentang perkara ini jika beliau selama ini bertindak betul dan tidak lari dari tanggungjawab beliau yang sebenar.

Pak Lah tidak merasakan apa-apa kesalahan berkenaan kekalahan teruk dan mengaibkan Barisan Nasional (BN) tempoh hari. Itu yang saya musykil dan rasa tidak sedap hati hingga ke hari ini. Beliau tidak langsung nampak bertanggungjawab ataupun memberi 1001 sebab ‘kukuh’ berkenaan kekalahan teruk ini. Memanglah BN masih mengekalkan kuasanya lagi. Tapi kekalahan seperti ini juga tidak boleh di terima oleh orang-orang UMNO, MIC, MCA dan parti kompenan lain khususnya rakyat jelata.

Mana ‘post mortem’nya tentang punca kekalahan BN ini? Sampai hari ini ‘diam seribu bahasa’ dan masih bermain’ nyorok-nyorok’ berkenaan hal ini. Melainkan apa yang saya dengar tentang kekalahan ini beliau menyalahkan Tengku Razaleigh, Tun Mahathir dan Ketua-ketua bahagian UMNO yang sabotajnya dan menyebabkan kekalahan itu. Itu sahaja alasan yang diberi hingga ke hari ini. Mana dia semua ini tunjukkan kepada saya. Kalau saya salah berkenaan hasil post mortem ini, yang mungkin sudah diedarkan kepada semua ataupun di paparkan diakhbar-akhbar semasa. Saya minta maaf dengan kenyataan saya ini. Maknanya saya ini ‘outdated’ tentang perkara ini.Maafkan saya sekali lagi.

Mengapa sebelum pilihanraya , mereka nampak ‘bersemangat’, ‘terlalu yakin’, ‘bongkak’ dan ‘riak’ dengan mengatakan BN akan merampas kembali Kelantan serta menamakan Bakal Menteri Besar Kelantan yang baru. Dan saya juga cukup ‘benci’ tentang misinya iaitu menjadikan negara ini ‘pembangkang sifar’. Ingat ini macam nak buat ‘setinggan sifar’ seperti di Selangor ker?. Baik beliau cakap misi utama beliau ‘kemiskinan sifar’, InsyaAllah BN akan menang tempoh hari.

Tapi kalah akhirnya juga. MasyaAllah. Apa masalah mereka-mereka ini sehinggakan ‘terlalu yakin’ untuk mencapai ‘kemenangan besar’ seperti itu. Adakah ini sebagai ‘hadiah’ ataupun ‘petunjuk’ dari Tuhan berkenaan sikap-sikap dan perbuatan mereka ini? Dan benarlah doa dan sembahyang hajat yang dilakukan oleh Tok Guru Nik Aziz bersama orang-orang islam yang lain di Stadium Sultan Muhammad IV itu dimakbulkan oleh Allah. Allah sahaja yang mengetahuinya. Wallahualam. Anda fikirlah sendiri.

Segala persiapan dan promosi di TV yang saya sendiri rasa agak keterlaluan. Dan yang paling saya benci mengapa Pak Lah yang hendak menentukan dan menapis serta memilih orang-orangnya untuk di ketengahkan sebagai wakil kepada rakyat. Mana undang-undang beliau pakai ini? Bukankah sepatutnya Wakil kepada rakyat ini, rakyat sendiri yang pilih dan tentukan siapa yang berhak. Ini tidak, apa yang saya perhatikan dalam pilihan raya yang lepas ini kebanyakkannya mereka ‘terkejut berok’ dan ‘tension’ dengan wakil-wakil yang dilantik oleh kerajaan Pak Lah ini. Memanglah bukan semua tempat Pak Lah meletakkan orang-orangnya, lagipun ini bukan negara milik beliau. Ini negara untuk semua orang yang ada kerakyatan dan kewarganegaraan Malaysia. Sukahati mak bapak dia sahaja nak buat seperti itu.

Adakah beliau tahu bahawa sebelum pilihanraya bermula ‘mood’ rakyat terhadap beliau begitu benci dan kurang percaya dengan cara pentadbiran dan pemerintahan beliau? Adakah beliau buat-buat tidak tahu tentang pandangan dan ‘fitnah’ masyarakat tentang anak dan menantunya? Dan adakah beliau buat-buat tidak tahu tentang ‘beberapa orang’ yang terlibat dan mempergunakan dan membazirkan wang rakyat begitu sahaja? Dan adakah beliau buat-buat tidak tahu dan menjawab segala tuduhan yang dilemparkan oleh Tun Mahathir dan juga penulis-penulis blog kepada beliau? Adakah beliau buat-buat tidak tahu tentang ‘idea’ dan ‘wawasan’ nya ini ‘kosong’ dan tiada memberi apa-apa makna kepada rakyat amnya?

Jika beliau tidak bersalah dan beliau benar, mengapakah tidak diberi penjelasan yang jelas lagi terang supaya tidak menimbulkan segala keraguan (syubhah) dan ‘fitnah’ nyata ini kepada rakyat amnya. Mengapakah di biarkan rakyat membuat segala bentuk ‘fitnah’ dan ‘perkara-perkara yang beliau sendiri kata “Ini semua tidak betul!” . Dan mengapa ‘fitnah-fitnah’ dan cerita-cerita tentang keburukan beliau hampir satu dunia telah mengetahuinya.

Jika beliau benar tentang perkara ini dan beliau tidak melakukan apa-apa kesalahanpun kepada negaranya dan rakyatnya . Sepatutnya tidak timbul perkara-perkara ini. Logiknya saya bagi contoh terdekat dengan kita iaitu Menteri Besar Kelantan, yang telah memegang tampuk pemerintahan negeri Kelantan selama 18 tahun. Saya yakin beliau Betul dan Jujur kerana sehingga hari ini tidak timbul sebarang fitnah ataupun cerita-cerita yang tidak elok berkenaan hal beliau? Jika saya salah sila betulkan saya. Tidak pula penulis-penulis blog menghentam Menteri besar Kelantan ini. Jika Mohamad Sabu, Hadi awang dan lain-lain ini saya percayalah ada juga terdapat di forum-forum ataupun blog-blog di internet. Dan saya bukannya penyokong PAS pun. Buat apa pulak saya nak puji-puji berkenaan dengan PAS ini dengan menggunung. Ini cuma sebagai contoh dan sebagai perbandingan saya berkenaan kenyataan saya diatas tadi dan juga sebagai penilaian untuk anda nilaikan sendiri. Bagi saya Orang-orang PAS juga orang Islam dan orang UMNO juga orang Islam.

Dan menambahkan kemusykilan saya ini. Mengapa pula orang seperti Menteri Besar Kelantan ini tidak menegur dan cuba memberi nasihat kepada Pak Lah seperti Tun Dr. Mahathir Mohamad lakukan? Adakah Menteri Besar ini merasakan apa yang telah dilakukan oleh Pak Lah ini benar-sebenarnya betul dan ikhlas untuk kepentingan agama, bnagsa dan negaranya? Adakah Menteri Besar Kelantan ini menganggap Pak Lah seperti ‘George W. Bush’ ataupun Ehud Olmert? Dan tidak perlu ditegur dan di larang langsung? Jika Pak Lah ini benar dan betul. Tidak mengapa, saya akan memohon maaf secara terbuka di blog saya ini berkenaan ‘cerita fantasi’ saya ini kepada anda semua. Saya masih menunggu kebenaran beliau ini.

Tetapi Jika beliau ‘salah’ ataupun telah melakukan perkara-perkara yang sudah menyimpang jauhnya, Tidak wajarkah sebagai orang islam dan juga melayu yang kuat luar dan dalam agamanya ini menegur dan memperbetulkan kesilapan yang telah dilakukan oleh Pak Lah ini? Katakanlah, jika dikatakan sebab parti yang berlainan punca beliau tidak boleh menegur dan memperbetulkan kesilapan yang dilakukan oleh seseorang mukmin di dunia ini.Susah saya untuk mengkategorikan apa maknanya semua ini terhadap Menteri Besar Kelantan ini. Mungkin ada yang hikmah ‘tersembunyi’ di sebaliknya. Wallauallam.

Hari ini kita lihat, sebagai orang melayu dan tentunya beragama Islam, hanya membiarkan sahaja dan langsung tidak mahu mengambil berat tentang masalah dalaman orang-orang melayu itu sendiri. Hari ini kita lihat berbagai-bagai masalah sosial yang berlaku terutamanya kepada orang melayu islam ini. Banyak anak-anak orang melayu ini jadi ‘bebas’ dan seperti tiada pedoman dalam kehidupan mereka seharian. Maafkan saya berkata sedemikian rupa. Tiada yang sanggup membimbing dan membawa mereka serta berusaha menunjukkan kepada mereka kepada jalan yang benar sebenar-benarnya.

Orang kita nampaknya sudah tidak kisah berkenaan hal dalaman ini. Dan kemudiannya terus menghukum dan meyisihkan mereka-mereka ini atas apa yang mereka telah lakukan. Inilah kesilapan kita yang paling ‘besar’. Kita semua kalau boleh mahu buat ataupun ikut apa yang bangsa lain buat. Jika tidak buat kita ini dikira jumud ataupun ketinggalan zaman ataupun tidak professional ataupun tidak ‘standard’. Saya rasa inilah ‘punca’ permasalahan orang melayu yang paling besar hari ini. Kita mesti merubahnya sebelum ‘terlambat’ dan ‘menyesal’ suatu hari nanti.. Kalau saya salah, sila betulkan saya dan maafkanlah saya. Jangan biarkan saya membuat tuduhan melulu ataupun melampau ini kepada bangsa saya sendiri.

Terus terang saya cakap, jika beliau rasa betul dan tahu apa yang di buat selama ini demi kepentingan rakyat, sebenarnya beliau telah ‘silap besar’ dan ‘tidak sedar diri’. Seperti dialog di dalam cerita P.Ramlee bertajuk 3 Abdul.- “Tua kutuk tak sedar diri, nak mampos” yang di katakan oleh Abdul Wahid – anak kedua Ismet Ulam Raja di dalam cerita itu. Saya pasti sangat anda semua telah menonton cerita tersebut. Sungguh terhibur dan tidak berasa jemu apabila melihat cerita ini berkali-kali.

Jika beliau tahu tentang perkara-perkara yang telah saya sebutkan di atas dan masih bersikap buat-buat tidak tahu, maaflah apa yang ingin saya cakapkan di sini bahawa mata dan hatinya telah tertutup untuk menerima sebarang kebenaran dan menolak segala kemungkaran yang berlaku di depan mata beliau. Beliau juga akan meneruskan ‘nawaitu’nya itu demi kepentingan peribadi semata-mata ataupun mempunyai agenda pihak-pihak tertentu. Wallaualam. Terus terang aku katakan, sekarang ini saya tidak percaya ‘bulat-bulat’ tentang ‘kealiman’ dan ‘ketawadukkan’ seseorang yang dikatakan imam besar Islam Hadhari ini iaitu Pak Lah ini.

Jika ikutkan pandangan aku ini selain Allah sahaja yang tahu akan hakikat dan kebenaran beliau, dan ketaatan beliau mengikut suruhan agama. Saya yakin sebagai manusia yang telah dianugerahkan oleh Allah ‘Akal’ kepada kita dan ‘cahaya’ islam yang benar lagi suci yang telah di turunkan kepada kita. Kita akan dapat menilaikan seseorang itu melalui perwatakkan, percakapan, mahupun melalui perbuatannya itu. Ini sudah cukup jelas bagi kita mentakrifkan sesuatu ‘kebenaran’ dan ‘keburukan’ yang berlaku di depan mata kita. Bukan aku sahaja sebagai orang melayu islam, tetapi bangsa lain yang bukan islam juga memahami dan mengetahui tentang beliau ini. Percayakah anda dengan kata-kata saya ini? Jika anda percaya teruskan membaca. Jika menganggap kenyataan saya ini salah. Berhentilah sampai di sini, teruslah lakukan kerja-kerja anda yang lain.

Jika hati dan mata orang-orang lain yang duduk disekeliling beliau juga sudah tertutup dan membenarkan segala ‘kemungkaran’ dan ‘keburukan’ ini berlaku, maka betullah apa yang telah dikatakan oleh ‘guru’ saya berkenaan dengan ‘hijab nafsu’ dan ‘hijab akal’ yang telah di sebut dalam Islam. Maafkan saya berkata sedimikian kepada ‘orang-orang ini’. Maafkan saya sekali lagi tentang apa yang telah saya maksudkan ini. Jika saya salah mentafsirkan tentang perkara ini di harap ‘mereka yang bertanggungjawab’ dapat memperbetulkan pengertian saya ini Ini kerana supaya saya ini tidak sesat dalam mencari ‘cahaya’ Islam yang sebenar-benarnya. Carilah maksud tersebut di yahoo ataupun google untuk memahaminya maksud yang saya sebutkan tadi dengan lebih lanjut ataupun merujuknya kepada ‘orang-orang yang tahu’ mengenai hal ini.

Bukan niat saya untuk memandai-mandai di sini ataupun ingin menunjukkan kehebatan saya sebagai orang islam yang terlalu pandai ataupun tinggi ilmunya ataupun disuruh oleh orang-orang tertentu untuk menjatuhkan beliau ini, dan ataupun membuat ‘fitnah’ seperti yang beliau gambarkan dan katakan tempoh hari di akhbar-akhbar dan stesen-stesen TV. Anda silap. Saya di sini sebagai rakyat biasa dan juga ahli umno yang begitu sayangkan UMNO ini, saya bukannya ahli professional, bukan wali, bukan Tok Imam ataupun guru agama. Saya adalah insan biasa seperti anda semua, masih kurang ilmunya dan mungkin lagi teruk lagi dari anda. Saya perlu menyatakan apa yang datang dari dalam hati saya, perasaan saya dan juga penglihatan saya ini kepada anda semua. Itu sahaja.

Terpulanglah kepada anda menilainya. Jika saya salah, sila tegur dan betulkan apa yang saya salah. Saya tidak kisah dan bersedia di tegur tentang kesalahan saya ini dan pada bila-bila masa juga. Tidak salah bagi saya jika ada orang yang ‘prihatin’ dan ‘baik niatnya’ untuk membetulkan pendirian seseorang itu. Asalkan menuju kebaikan dan kemajuan sesama umat manusia di bumi ini terutamanya untuk orang-orang melayu khasnya. Saya juga memohon ampun dan maaf sekiranya kata-kata saya di dalam tulisan saya ini menyinggung dan mengguris perasaan anda. Saya minta maaf sekali lagi.


0 Responses to “Pak Lah Serah Kuasa tahun 2010 – Ikhlas Atau dot.dot.dot. ?”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: